29.12.04

2. Tiger Baby - Lost in You



Er zijn veel overeenkomsten tussen de nummers 3 en 2 in mijn lijst. Bij beiden gaat het om dansbare, elektronische pop. Beide komen uit Scandinavië (Annie uit Noorwegen, Tiger Baby uit Denemarken). In beide gevallen neemt een vrouw de zang voor haar rekening.

[2004 is sowieso het jaar van de vrouw in mijn jaarlijst. Nog nooit was de verhouding zo scheef: van de bovenste 15 platen overheerst de mannenzang alleen op de nummers 8-9-14-15. Ik zeg: positieve ontwikkeling.]

Wat is het dan dat er voor zorgt dat Annie op 3 terechtkomt, en Tiger Baby een trapje hoger? Heel simpel: Tiger Baby lijkt een beetje op Saint Etienne. Bij mij is het dan makkelijk scoren hoor.
Zo, De Naam is weer gevallen. In mijn zesregelige bespreking van Lost in You in mijn Subjectivsiten-weeklijstje speelde ik het klaar om Tiger Baby's grootste inspiratiebron 4 (vier) keer te noemen (en dan heb ik het nog bewust beperkt).
Au.
Natuurlijk is het handig om naar een andere artiest te verwijzen als je snel wilt duiden hoe iets klinkt - ik zei het hieronder al eerder - maar het doet in dit geval Tiger Baby geen recht. Tiger Baby heeft iets eigens. Alhoewel, eigens is niet het juiste woord: het gaat om iets dat veel Scandinavische acts in dit genre (Club 8, Waltz for Debbie) gemeen hebben. Ik heb het over een bepaalde melancholische onderlaag in de muziek. Al is het deuntje nog zo vrolijk, het ritme nog zo opwekkend, altijd blijft er iets knagen: ergens is er in het leventje van de zingende dame - het is altijd een vrouw - iets mis. Terwijl ze toch alles mee lijkt te hebben. Je hoopt dat het 'maar' om een verloren liefde gaat, maar zeker weten doe je het niet.
Die onderlaag is ook bij Tiger Baby aanwezig, van het éénpersoonsbed op de hoesfoto tot de teksten (zelfs indie-Eurodancestamper "Split of a Second" gaat over verlies en onvervuld verlangen). Ook in het leven van Pernille Pang zit dus iets scheef.

[Wat een naam! Pernille Pang! Ook dat is een trend. Op 3: Anne Lilia Berge-Strand. Op 4: Valerie Trebeljahr. Prachtig.]

Ondertussen mag de luisteraar genieten van glitterdisco hier, een licht overstuurde breakbeat daar, en mooie popsongs overal. Chocolade voor de ziel, al is het dan bittere chocolade.
Website (onder 'Music' 3 mp3's ter download)