12.12.04

16-30

Er is iemand die het afgelopen jaar naar 400 platen heeft geluisterd. Daarvan vond hij er 150 goed genoeg om in een Jaarlijst te zetten.
Op volgorde.
De meeste mensen die ik ken vonden dat volslagen idioot. Ik vond dat ook.

Daarom heb ik lang getwijfeld wat ik zou doen. Ik weet niet hoeveel platen ik beluisterd heb het afgelopen jaar, want ik noteer alleen degenen die ik goed vond. Dat waren er toch altijd nog bijna 50. Vijftig albums die het afgelopen jaar zijn uitgebracht, waar ik in elk geval een tijdje (dagen, soms weken) met plezier naar geluisterd heb. Dat vind ik eigenlijk al best veel, aangezien ik ook nog wel eens een CD'tje uit een voorgaand jaar opzet. Dat zijn de momenten waarop ik blij ben dat ik geen popjournalist ben. Verplicht naar 400 albums moeten luisteren in een jaar, meer dan 1 per dag, het lijkt me geen pretje. Daar weegt het feit dat je de meeste daarvan cadeau krijgt niet tegenop.

Ik heb dus lang getwijfeld. Het leek me geen goed idee hier die hele Top50 neer zetten. Dat is -relatief gezien- nog idioter dan die Top 150.
Een Top 30 lijkt me genoeg, en die volgt in de komende dagen. Ik ga ook niet alle 30 platen toelichten; alleen de bovenste 15. De onderste 15 komen zonder verder commentaar, onder elkaar, en wel NU.

16. Franz Ferdinand - Franz Ferdinand
17. Junior Boys - Last Exit
18. Joy Zipper - American Whip
19. Jamelia - Thank You
20. Language of Flowers - Songs about You
21. Moneybrother - Blood Panic
22. Mclusky - The Difference between You and Me is that I'm not on Fire
23. Emma - Free Me
24. Concretes - The Concretes
25. Denise James - It's Not Enough to Love
26. Epo 555 - Dexter Fox
27. Corduroy Utd - Oh Eira
28. Bauer - Baueresque
29. The Streets - A Grand Don't Come for Free
30. Magnetic Fields - i